کانون شاعرین

شعر نو #شعرسپید #شعر

کانون شاعرین

شعر نو #شعرسپید #شعر

کانون شاعرین

شعر نو
شعر سپید
غزل
قصیده
رباعی
شاعرین معاصر
داستان نویسی خلاق
داستان کوتاه
داستان بلند
رمان
بدایه ها و دلنوشته های شین براری

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
آخرین نظرات
  • ۲۱ نوامبر ۲۰، ۲۳:۳۱ - نورا نوری
    مرسی
نویسندگان

فحشا در رشت

دوشنبه, ۹ نوامبر ۲۰۲۰، ۰۷:۴۹ ق.ظ
سال چاپ 1325
  •   

  • زنده یاد مهدی داودی از بزرگان تاثیرگذار و متفکری نویسنده و اندیشمند بود که در زادگاهش شهر " رشت " زندگی می کرد. سال ها قبل یعنی در دوران راهنمایی و دبیرستان به واسطه پدرم موفق شدم که از نزدیک ایشان را ملاقات کنم. این تنها خاطره ای هست که از ایشان دارم. ارتباط خانوادگی ما محدود به آشنایی مادرم با همسر آن مرحوم می شد که در سال گذشته همسرشان به رحمت خدا رفتند و با توجه به اینکه بیشتر فرزندان ایشان مقیم خارج از ایران هستند به نوعی ارتباط ما با این خانواده قطع شد
    عنوان: فحشا در رشت

    حجم: 11 مگابایت
    توضیحات: کتاب را دانلود نمایید رایگان دانلود فایل pdf کم حجم کتاب نایاب دانلود فایل pdf سال 1325 
    اطلاعات من از این اندیشمند و نویسنده گیلانی محدود به شنیده ها و کتاب های ایشان هست. اما چنانچه در آینده اسناد یا عکس ها و یا اطلاعات بیشتری به دستم رسید در اینجا برای مطالعه قرار خواهم داد. 
    به یاد دارم در منزل ایشان کتاب دیگری دیدم به نام " اعتماد السلطنه " اما از تعداد آثار و نوشته هایشان اطلاع ندارم. 
    مرحوم مهدی داودی در خیابان بیستون رشت و محله "چمارسرا " و در باغ بزرگی معروف به " باغ داودی " زندگی می کردند که گویا آن زمان باغ چای بوده ... منزل قدیمی و آجری ایشان حدود 15 سال پیش تخریب شد و همسرشان در منزل جدیدتری که در نزدیک همان جای ساختمان سابق ساخته شد زندگی می کردند . در حال حاضر باغ داودی فقط اسمی است که در ذهن قدیمی های رشت مانده و زمین آن پر شده از آپارتمان های 12 و حتی 40 واحدی ! 
    در محدوده کناری زمین که رودخانه "گوهر رود " رشت در جریان هست پارک گیاه شناسی و پارک سیمرغ تاسیس شده است. 
    /
    در گیلان کشاورزی و زمین داری همواره از قدیم وجود داشته و این موضوع باعث ایجاد یک جامعه " ارباب رعیتی " و یک فرهنگ قدیمی و بسیار ریشه دار در زمینه ایجاد دو طبقه ارباب ( مالکین زمین های حاصلخیز ) و رعیت ( سایر مردم عادی که بر روی این زمین ها کار می کردند ) شده بود. در گیلان هم به علت اینکه شغل اکثریت مردم یا کشاورزی بود یا به نوعی به کشاورزی مربوط می شد ، می توان گفت که جامعه گیلان به دو طبقه اجتماعی " ارباب ها و ملاکین " و " رعیت / کارگران روی همین زمین ها و کشاورزان " تقسیم می شد . قسمت دیگری هم بودند به عنوان " مباشران " که به نوعی مدیران اجرایی همین ارباب ها بودند . 
     
    این طبقه بندی مردم به دو گروه و فاصله طبقاتی عمیق منجر به بروز مشکلات و ناهنجاری های اجتماعی خاص در گیلان آن سال ها شد. موضوع ارباب و رعیتی نهایتا با اعلام " اصلاحات ارضی " کم رنگ شد. 
    اما هنگام مطالعه این کتاب باید به تاریخ نگارش آن توجه کرد. این کتاب روایتگر مستند قسمتی از تاریخ شهر ما " رشت " می باشد که نمی توان انکارش کرد. 
     
     
    هدف من از قرار دادن این کتاب در اینجا همین موضوع تاریخی بودن آن هست . و بنا به دلایلی که در ادامه توضیح خواهم داد این کتاب دیگر تجدید چاپ نشد ! و جلدی که بنده برای اسکن موقتا در اختیار داشتم مربوط به حدود 70 سال پیش یعنی دی ماه 1325 بود ! اصل کتاب در حال نابودی بود و من با دقت فراوان و حوصله بسیار این کتاب را اسکن کردم و به شکل pdf با حجم کم جهت مطالعه برایتان قرار دادم. تنها جایی که این اثر ثبت شده است در " کنسرسیوم محتوای ملی " می باشد و تنها یک جلد در کتابخانه دیجیتالی دانشگاه تهران موجود است ! 
     
    به هر حال این کتاب قسمتی از تاریخ شهر ما " رشت " هست و امیدوارم مورد توجه محققان و تاریخ دانان و علاقه مندان قرار گیرد. 
    آن طور که من از قدیمی ها شنیدم انتشار این کتاب در سال 1325 خورشیدی سر و صدای زیادی به پا کرد و بسیار موثر بود. به طوری که منجر به راه افتادن یک سری اعتراض هایی به خانه های فساد شد به قدری این اعتراضات جدی بود که باعث بسته شدن همه ی فحشا خانه ها در رشت در آن مقطع زمانی شد و بسیاری از گردانندگان ، سازمان دهندگان و صاحبان این خانه های فساد کشته شدند ! 
    مرحوم شیون فومنی در منظومه " چانکش " اشاره ای دارد به همین اعتراضات و کشتن این صاحبان خانه های فساد ... 
    باز من مدرک مستندی در دست ندارم و این صحبتی هست که من از افراد قدیمی رشت شنیده ام . قطعا بررسی این موضوع با محققان و اساتید هست. 
    مرحوم مهدی داودی در ابتدای این کتاب می گوید : " بی آنکه تعصب موهوم به "زادگاه " جلوی چشم انصاف و اطلاع را بگیرد باید اقرار کرد فساد و فحشا در رشت خیلی زیاد است ( تاریخ نوشته مربوط به سال های 1310 تا 1325 یعنی قبل از کودتای معروف 28 مرداد زمان مصدق است ) " .
    +++++++++++++++++++++++++++++++++
    این کتاب را حدود 16 سال پیش یا بیشتر خوانده بودم ... اما چه شد که این روزها به یاد آن افتادم ؟ 
    تیتر روزنامه آفتاب یزد که با هدف تخریب و  کوبیدن نویسنده ی جوان رشتی در چاپ روز شنبه  اواسط  خرداد ماه منتشر گردید  سبب شد من به یاد این کتاب بیفتم.     زیرا عنوان روزنامه بر علیه آثار ادبیات داستانی   شین براری  اینگونه بود؛   " فساد و فحشا در نشریات رشت""  
     
    این مقاله از جناح اصولگرا و تندرو  بود و علیه ساختار شکنی ها و  تابوشکنی های نویسنده زیرک و جثور  ساکن شهر رشت  "شهروزبراری صیقلانی"   یک ستون  اتهامات بی پایه و اساس نوشته بود.... بگذریم... 
    ابتدا بگذارید مقدمه ای بگویم : 
    آن چه که در ویکی پدیای فارسی می توان یافت در مورد واژه "فحشا" معادل آن " تن فروشی " و یا کلمه ای با ریشه در پارسی میانه " روسپی گری " است : 
    روسپی‌گری، تن‌فروشی یا فحشا، آمیزش جنسی در قبال درآمد است. وضعیت قانونی تن‌فروشی در کشورهای متفاوت از مجازات مرگ تا کاری قانونی متغیر است.
    تن‌فروشی در حیوانات
    بعضی پنگوئنهای مادهٔ متأهّل در ازای دریافت سنگریزه [که برای ساخت خانه ضروری است] با پنگوئن نر غریبه‌ای جفت‌گیری می‌کنند. تن‌فروشی همچنین بین شامپانزه هایی که غذا را با س.ک.س مبادله می‌کنند مشاهده شده است.
    تن‌فروشی گاهی اوقات «قدیمی‌ترین حرفهٔ دنیا» شناخته می‌شود.
     
     
    همین طور سینوهه نقل می کند که به خانمی پیشنهاد کامجویی داده بود و این خانم در جواب گفته بود که تو فکر می کنی من از آن زنهایی هستم که خود را ارزان می فروشند ؟؟؟ اینجاست که آدم فکر می کنه سینوهه پیشنهاد اشتباه را به فرد اشتباهی داده ... اما در ادامه آن زن می گوید که من از آن زنهایی هستم که خود را گران می فروشند ! بعد در ادامه توضیح می دهد که در آن زمان مصر (دوران فراعنه ) دو گروه روسپی وجود داشت ... آنها که قیمت معمول می گرفتند و آنها که قیمت غیر متعارف می گرفتند و بیشتر با تجار و ثروتمندان داد و ستد داشتند . موضوع اینجاست که در اصل فروش اختلافی نبوده . 
    سینوهه پزشک مخصوص فرعون جمله جالبی دارد : 
     
    " با گذشت زمان غذا و لباس و آداب و رسوم مردم تغییر می کند اما حماقت های آنها عوض نمی شود ! "
     
    از دختر خانم پاک و معتقدی شنیدم که شرطی که برای ازدواج در نظر دارند انتقال رسمی سه دانگ از منزل همسر آینده اش قبل از ازدواج هست ! 
    کاری نداریم که پدر و مادر همین فرد تا سال های بعد از ازدواج منزل نداشته و مستاجر بوده اند و باز هم کاری نداریم که بعد از 26 سال زندگی مشترک و داشتن دو فرزند همچنان پدر ایشان منزل را به نام مادر ایشان سند نزده است . اما در خواست ایشان برای سند و انتقال رسمی منزل قبل از ازدواج انتظار قابل تاملی است.(هر چند تحت عنوان هدیه اجباری به عروس آینده ) 
     
    من کاری به نا امنی و شرایط اجتماعی ندارم. کاری هم به حقوق و شرایط زن و مرد در دادگاه ها ندارم. 
    اما فکر می کنم یک تفاوت محتوایی باید وجود می داشت بین اون فاحشه ای که مجبوره دست به این کار می زنه و آن دختر خانمی که باز ممکنه بنا به شرایط جامعه مجبور باشه این موضوع رو به عنوان یک "راه اطمینان " مطرح کنه . 
     
    حالا اگر قصد از ازدواج "شراکت در زندگی " باشه طرفین باید آورده هاشون رو به هنگام شراکت در نظر بگیرند ( منظورم سرمایه و آورده مالی صرفا نیست ) و بعد آن چیزی که بعد از ازدواج در کنار هم به دست خواهند آورد .... 
     
    یه موضوع دیگر هم به نظرم بد نیست یاد آوری کنم خطاب به بسیاری ( و نه همه ) دختران پاک جامعه ما .... اگر ازدواج کنید قطعا در خانه همسرتان اقامت می کنید و این طور نیست که همسر شما شب شما را در کوچه نگه دارد و خودش در اتاق منزل استراحت کند ( می توان با تصرف قلب مالک قانونی خانه صاحب آن و ملکه خانه شد _ به اعتقاد پدر و مادرهای ما ) و همین طور تنها راه به دست آوردن مالکیت یک باب منزل مسکونی ازدواج نیست ! 
    راه دیگه ای هم وجود داره ! مثلا می توان شاغل شد و پس انداز کرد و وام مسکن گرفت و منزل را با زحمت خود خرید ! 
     
     
    لینک دانلود کتاب تاریخی "فحشا در رشت " نگارش "مهدی داودی (کلیک کنید ) ( با حجم 10.9 مگابایت )
     
    محسن خرداد 1394
    .
     
    Comments
     
     
    Mohsen said:06-05-2015 12:27 PM
     
    دو برداشت و نظر از دو دوست داشتم که در اینجا می نویسم (این دو مورد نظر این دوستان بوده و بنده صرفا راوی آن جملاتم ) : 
     
    1. جناب محمود.م اظهار داشتند : "رشت از محدود شهرهایی بوده که در آن روزگار خانه فساد رسمی نداشته و موارد محدود به برخی خانه های غیر رسمی در محله استاد سرا بوده و بنابراین روسپی گری در رشت نسبت به سایر شهرهای ایران که دارای محله ها و مکان های رسمی و قانونی برای فحشا بودند "بیشتر " نبوده است. " 
     
    2. سرکار خانم دکتر ف.ح.الف : بیان داشتند آنچه امروزه توسط دختران در این باب مطرح می شود "عرف جامعه ایران " هست و هرچند عملا مشابه همان مفهوم فحشا است ولی عرف و سنتی که سال ها در خانواده ها وجود داشته و امروز از طرف دختران ایرانی مطرح می شود را نمی توان موضوعی ضد اجتماع و غیرارزشی محسوب کرد. 
    همین طور ایشان گفتند که در کشورهای غربی تقسیم اموالی که زن و شوهر بعد از ازدواج یا زندگی مشترک با هم به دست می آورند عرف و قانون این کشورهاست.

  •  
  • کلیک نمایید برای دانلود کامل کتاب بصورت فایل pdf تصویر صفحات کتاب دریافت

  • دریافت
    عنوان: فحشا در رشت
    حجم: 11 مگابایت
    توضیحات: کتاب نایاب دانلود فایل pdf سال 1325 
  • نظرات  (۴)

    منم شدیدا شین براری رو میپسندم
    پاسخ:
    بلعکس    فکر نکنم  شین  از  شما  بپسنده 
  • کورد کرمانجی
  • http://img.animparadise.org/thumbs/Mohsen/can201506032.jpg
    کاش از شین براری مطلب میزاشتید برامون
    بهتر تر بود
  • کورد کرمانجی
  • عالی